torsdag 4 december 2008

Museum

Först och främst så måste jag klaga lite. Letar efter byggmaterial till butikslokalen och hittar detta på en sida: Vanliga tider börjar gälla efter sommar öppet tiderna är över! Jag säger NEJ! Klart att jag också råkar särskriva ibland men det finns ju gränser.
Så där ja nu har jag lugnat ner mig lite.

Vaknade som vanligt tidigt, ju mer jag är vaken desto mer tid att döda eller kanske att utnyttja. Idag ska jag börja att beta av några av Göteborgs museer. För bara 40 kronor får man gå på fem museer.

Göteborgs konstmuseum
Göteborgs stadsmuseum
Sjöfartsmuseet Akvariet
Röhsska museet
Naturhistoriska museet

Får se vilket eller vilka jag besöker idag.

Började att packa upp mina kläder och prylar från turnén. Hade glömt att jag faktiskt inhandlade en bok i början av turnén för typ 40 dagar sen. Den jag köpte var i alla fall:

KEEP YOUR EYES OPEN FUGAZI - Glen E. Friedman (Burning Flags Press)

Ska öppna upp den nu och kika lite. Vet redan att det kommer att vara fantastiska bilder men det ska även vara text av Ian F. Svenonius. Ska bli intressant att läsa vad han skrivit.

Första museet vi besökte blev Naturhistoriska. Det var grymt fascinerande. Man skulle lätt kunna tillbringa en hel dag där utan att hinna titta ordentligt på allt. Vi var där i nästan två timmar och vi hoppade över en hel del. Men det som är superbra med det här kortet manköper för 40 kronor är att det gäller ända tills 2009-12-31. Jag kommer absolut besöka Naturhistoriska Museet minst ett par gånger under nästa år. Efter museet åkte vi ner till Andra Långgatan för lunch på Mae Krua. Lätt bästa thaimaten i stan. Vi blev alla mätta och belåtna. Efter lunchen åkte vi upp till Sjöfartsmuseet och hängde runt där i cirka en timme. Sen var det dags att gå till Bengans för att se Gary Louris & Mark Olson från The Jayhawks. De spelade 5 låtar och det var alldeles lagom. Väldigt bra var det och de bjöd på Jayhawkslåten Two Angels så jag var nöjd. På Bengans köpte jag första säsongen av The Wire på dvd, kostade bara 99 spänn. Har inte sett något av serien men jag har blivit tipsad om att den ska vara mycket bra. Nu ska jag ge den en chans. Nyss tittade jag på filmen Princess som är en dansk animerad berättelse om en porrskådis vars artistnamn är just Princess. Princess är sen flera år tillbaks fast i drogmissbruk och hennes leverne leder slutligen till hennes död. Efter hennes död kommer hennes bror prästen August tillbaka hem och han bestämmer sig att hämnas på dem som han anser bär skulden till hans systers död. Med sig på hämnduppdraget har han med sig Mia som är Princess femåriga dotter. Tillsammans hämnas de på porrgubbarna som jobbat med Princess. Blodigt och brutalt. Filmen är snyggt gjord och lagom lång, 1 timme och 20 minuter. Jag har inte så stor koll på animerad film men jag tycker absolut att den här filmen är mycket sevärd.





DAGENS LUNCH: Nummer fem med tofu på Mae Krua på Andra Långgatan "Lagom stark?" Ja tack.
DAGENS TIPS: Gary Louris & Mark Olson från The Jayhawks spelar på Bengans kl.17.30

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är underbart!! Museum alltså.
Jag & Tuomas har besökt ett par nu, efter att jag fick ett par sånna där årskort till alla museum i stan.
Naturhistoriska & Världskulturmuseet har vi inte hunnit med ännu och av någon anledning vägrar han gå till Universeum.. Där har dom för övrigt "Gissa snoppen" varje dag vid halv tre, det är det bästa, ska kanske dit nästa vecka med min bögkompis Kent, han borde gilla det.
p.s
På Sjöfartsmuseet har dom jätte fina sjöhästar.

Anonym sa...

Tjena G

Grattis i efterskott. Kan tipsa om Haruki Murakami, en japansk författare. På svenska finns 3-4 stycken tror jag. Kafka på stranden och Norwegian wood är dock dom enda jag själv har läst.

Petter