måndag 1 december 2008

Låt den rätte komma in


Igår kväll kom jag hem från en 37-dagars lång turné. Jag har varit ute och spelat med hardcorebandet Dead Vows som jag sjunger i. Det har varit spännande, deprimerande, kallt men också otroligt lärorikt. Jag har sett saker som har fått mig att se på livet på ett lite annorlunda sätt. Inga stora förändringar men ändå så att det har påverkat mig. Har sett hur fattiga människor det finns i Europa. Mina tankar om EU har knappast blivit högre.

Under turnén så läste jag ut John Ajvide Lindqvists bok Låt Den Rätte Komma In. Jag tycker att boken är helt fantastisk och imorgon ska jag och några vänner gå och se filmen. Jag tänkte många gånger när jag läste boken, hur ska de lösa det här i filmen egentligen. Ska bli mycket intressant och se hur de har lyckats.

Började också att läsa John Ajvide Lindqvists bok Hanteringen Av De Odöda. Har läst ungefär halva och jag tycker att den är jättebra också. Man slungas in i handlingen på en gång vilket jag tycker väldigt schysst.

Hanteringen Av De Odöda utspelar sig i Stockholm i början av 2000-talet närmare bestämt 2002. Jag gillar att läsa svenska böcker då jag har lättare att relatera till de platser där handlingen utspelar sig. Som man förstår av titeln så handlar boken om odöda personer i det här fallet om personer som vaknar upp från sin död. Det handlar totalt om cirka 2000 personer. De flesta har myndigheterna koll på men det är några som har kommit undan av olika skäl. Till exempel så har en morfar varit och grävt upp sin dotterson och har honom hemma. Dottersonen Elias är inte som innan. Han är levande fast ändå död. Han lever på något vis men hans kropp är förstörd av att han legat i marken en tid. Jag är mycket spänd av förväntan över hur den andra delen av boken kommer att vara. Jag kommer att skriva mer om senare vad jag tyckte om boken. Än så länge rekommenderar jag den varmt.

Idag var jag och träffade en studievägledare. Kändes jättebra. Jag var på samma ställe i somras men fick då svaret att mina betyg var för gamla och att jag måste läsa om hela gymnasiet. Jag gav upp lite då men idag när jag var där så var personen jag pratade med hur hjälpsam som helst och väldigt peppad på att få mig att läsa. Jag tillhör visst en grupp som kallas 25:4. Det innebär att lite kort att jag är över 25, har läst Svenska B och Engelska A och att jag jobbat halvtid i minst 4 år. Dessa saker stämmer in på mig vilket gör att jag måste göra högskoleprovet för att kunna söka till högskolan. Detta gjorde mig väldigt positiv inför framtiden. Detta betyder att jag inte behöver läsa om gymnasiet och därmed sparar jag två och ett halvt år. Däremot så måste jag göra väldigt bra ifrån mig på högskoleprovet men det känns i alla fall bättre. Nu ska jag börja plugga järnet så att det går vägen. Har även sökt sex ämnen på Komvux till våren. Hoppas verkligen jag kommer in på dem. Peppen är hög.

Inga kommentarer: